IKK SPEELWIJZER
Extern Pedagogisch Coach / beleidsmedewerker
Iedere keer is het stress bij de medewerkers als de GGD onverwachts op bezoek komt. Intern gaat snel een bericht rond naar iedereen “ze zijn er.” Pedagogisch medewerkers voelen zich op dat moment opgelaten. Nu moeten ze laten zien dat ze werken ‘volgens het beleid’. De medewerkers doen een beetje extra meer hun best om te laten zien hoe ze de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Gespannen beantwoorden ze de vragen van de toezichthouder.
Het voelt als toetsmoment, als beoordeling. Een zware, want er hangt een heel bedrijf aan het functioneren van een aantal medewerkers. Spanning die onnodig is, als het beleid geschreven is zoals er wordt gewerkt. Als er zou staan wat zij doen. Het beleid een vertaling is van het handelen van de medewerkers.
Vaak is het andersom:
Er is een beleidsplan en de medewerkers handelen daarnaar. Ze moeten hun eigenheid aanpassen aan wat er in het beleid staat. Hierdoor ontstaat verwarring. De invulling van ‘we gaan in de zandbak zandtaartjes maken’ heeft voor iedere pedagogisch medewerker een andere uitvoering. Ze ZIJN namelijk allemaal uniek en eigen en hebben het beste met de kinderen voor. Hoe kun je dan allemaal ‘hetzelfde’ doen? Wat is dan hoe het in het beleid staat? Hoe werkt dat dan.
Met als gevolg, dat een Pedagogisch Coach uren bezig is om het GEDRAG en dus ook de PERSOONLIJKHEID van een pedagogisch medewerker te willen veranderen. Zodat ze gaan inzien dat, wat ze zelf ‘fout’ doen en meer gaan handelen volgens het beleid.
Alleen, als je inziet wat je ‘fout’ doet dan voelt dat ook terecht als beoordeling. Weten dat wat je nu doet overeenkomt met wat er in het beleid staat, haalt spanning weg bij Pedagogisch Medewerkers. Er is woorden gegeven aan hun handelen, in plaats van handelen gegeven aan een ander zijn woorden.
Vaak zijn pedagogisch beleidsplannen erg globaal en onpersoonlijk geschreven. Vanachter een bureau krijgt het beleid vorm en zo nu en dan komt een coach langs om te kijken ‘wat er anders kan’. Of het beleid nog klopt.
Hoe mooi zou het zijn als het beleidsplan afkomstig is van wat er op de werkvloer gebeurd. Persoonlijk, uniek en in de stijl van de organisatie geschreven. Niet alleen qua lay-out, de Héle sfeer van de organisatie komt naar voren in de woorden van het beleidsplan.
Hoewel iedere kinderopvang organisatie zijn eigen wensen heeft heb ik enigszins onderscheid gemaakt in de diensten die ik hiervoor aanbied. Het (her)schrijven van het pedagogisch beleid is mogelijk met de volgende pakketten
Pakket Basis
Geschikt voor:
- Opvanglocaties die een aantal aanpassingen in hun beleid willen
- Opvanglocaties die in woorden willen hebben wat zij zien op de werkvloer
Wat zit er in dit pakket?
- Observeren van groepsprocessen
- Beschrijven van visie op het kind en de opvoeding
- Zichtbare voorbeelden uit de praktijk beschreven bij ieder basisdoel
- Vertalen van het handelen van pedagogisch medewerkers
Deze observaties en teksten kunnen worden toegevoegd aan het huidige beleid van de organisatie. Er wordt ook advies gegeven t.a.v. verbeteringen van het beleid.
Pakket Volledig
Geschikt voor:
- Startende opvanglocaties
- Gastouders die opschalen naar kleinschalige kinderopvang
- Opvanglocaties die hun beleid van ‘standaard’ naar ‘uniek en eigen’ willen hebben. Die gaan voor de vertaalslag van wat zichtbaar is op de werkvloer
- Check en advies van huidige beleid op volledigheid ervan.
Wat zit er in dit pakket?
- Observeren van groepsprocessen
- Beschrijven van visie op het kind en de opvoeding
- Zichtbare voorbeelden uit de praktijk beschreven bij ieder basisdoel
- Vertalen van het handelen van pedagogisch medewerkers
- Coaching – on – the – job: jij doet dit, hoe zie je dat?
- Stijl en taal van de organisatie komt terug in het beleidsplan
- Inclusief alle verplichte onderdelen van het pedagogisch beleidsplan.
Naast het (her)schrijven van het pedagogisch beleid is er de mogelijkheid tot het afnemen van coaching.
Deze zijn altijd op basis van de behoefte van pedagogisch medewerkers of het team. Een greep van de mogelijkheden die ik bied:
- Risicovol spel begeleiden
- Ieder kind is UNIEK. Hoe ga je daar mee om?
- Inzicht in eigen handelen
- Online magazines met pedagogische onderwerpen
- Teambuilding
- Persoonlijke coachingstrajecten
- Coaching: omgaan met moeilijk gedrag
- Gesprekken voeren met ouders
Coaching is persoonlijk en betreft een op maat gemaakt aanbod. Neem contact met me op over de mogelijkheden.